Tålmodig venting
Hverdagstanker 2. februar
I dag tenker jeg på et det er Kyndelsmess. Det er en dag jeg ikke har visst så mye om før. På primstaven e det dagen som markerer midtvinteren, halve snøen har falt og halve foret er spist opp. Halvveis til våren.
Hans Børli har skrevet både et dikt og en hel diktsamling som heter Kyndelsmesse.
Kyndelsmesse
På vinterens mest forlatte dag,
Mens sola stryker som ei skaskutt røy
Lågt over smøtoppene i sør,
aner du våren som en usigelig
sakte tone i skumringslyset: Livet
sitter barhendt midt i frosten
og spiller på en trefløyte,
uten å ane at noen lytter
med ørene halvt igjenstoppet av stilhet og død.
Da ser du det med ett: Det er
svarttrosten igjen. Den sitter
inne mellom greinene på en rimgrå busk
og fløyter mjukt for seg sjøl.
Finner tonen, slipper den, prøver på ny,
til solstrofen den skal synge
i førefallets rå døgn
av oppløsning og tilblivelse.
Etter gammel skikk viet en lysene til bruk i kirken resten av året denne dagen og i dag minnes vi egentlig at jula er 40 dager siden. Marias barseltid er over og hun og det lille barnet ble tatt imot i tempelet. Lukasevangeliet forteller om det og han har knyttet to gamle skikkelser til det. Simeon, og Anna. Om Simeon blir det sagt at «han var rettskaffen og gudfryktig og ventet på Israels trøst. Den hellige ånd var over ham, 26 og Ånden hadde latt ham få vite at han ikke skulle se døden før han hadde sett Herrens salvede.»
Simeon velsigner Maria og forutsier henne både glede og smerte med dette Gudsbarnet hun har båret og bærer. Lovsangen hans, Simeons lovsang, blir sunget hver natt til leggetid i klostre verden over. Om Anna sies det at: «Hun forlot aldri tempelet, men tjente Gud i faste og bønn natt og dag.» 38 I samme stund kom også hun fram og lovpriste Gud, og hun fortalte om barnet til alle som ventet på frihet for Jerusalem.
Disse to står for oppfyllelsen av gamle løfter som er gitt til Israels folk. Men de rører meg også med sin tålmodige venting og sin store glede over å få ta imot dette barnet. Barnet er håpet og trøsten de har ventet på. Nå kan de få dø i fred. Alle som venter og håper på frihet skal få se. Gud har gode tanker for fremtiden.
Du kan lese teksten for Kyndelsmesse her: